تسريب سياسي في مسلسل "الإختيار 3" يثير الجدل!

تسريب سياسي في مسلسل "الإختيار 3" يثير الجدل!

أثار تسريب فيديو للقيادي السابق بجماعة الإخوان المسلمين في مصر، خيرت الشاطر، ضمن أحداث حلقة الأمس من مسلسل "الإختيار3" جدلًا واسعًا خلال الساعات الأخيرة. 

 

في المشهد يظهر الشاطر وهو يتحدث حول رد الجماعة على الدعوات الشعبية للذهاب إلى الحدود مع إسرائيل حيث قال في الفيديو المسرّب: "لو حصلت ثورة جياع في خطر على مصالحكم وعلى مشروع إسرائيل، النهار ده لما الشعب قال عايز يروح للحدود مع إسرائيل إحنا كلنا وقفنا وقلنا لأ واتصلنا بخالد مشعل وقلنا له طلع بيان على الإعلام والنت وقول إحنا مش عاوزين من المصريين إنهم يروحوا.."

 

وتابع الشاطر في التسريب: "النهارده إحنا دلوقت محناش عايزين مش عايزين انهيار في البلد مش عايزين فوضى مش عايزين تخريب ولا حتى ضد مصالحهم إحنا مش في حرب مع أحد..".

 

وبعد عرض الحلقة، تفاعل رواد الانترنت مع هذا التسريب حيث اعترض بعضهم على نهج جماعة الإخوان، فيما رأى البعض الآخر أنّ الهدف من العمل هو مجاملة نظام الحكم الحالي في مصر.

 

ومعلوم أنّ الشاطر كان يشغل منصب نائب رئيس المرشد بالجماعة سابقًا في مصر. والمسلسل المذكور يتناول فترة الثورة في مصر خلال عهد الرئيس الأسبق حسني مبارك وتولي محمد مرسي سدة الرئاسة قبل الرئيس الحالي عبد الفتاح السيسي.